Search for collections on IAIN SAS Babel Repository

Konsep pendidikan Islam humanis perspektif Abdul Malik Fadjar dan relevansinya dengan pendidikan Islam era 5.0

Ruslan, Ruslan (2023) Konsep pendidikan Islam humanis perspektif Abdul Malik Fadjar dan relevansinya dengan pendidikan Islam era 5.0. Masters thesis, Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik.

[thumbnail of Halaman Awal_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf] Text
Halaman Awal_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (976kB)
[thumbnail of BAB I_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf] Text
BAB I_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (246kB) | Request a copy
[thumbnail of BAB II_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf] Text
BAB II_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (316kB) | Request a copy
[thumbnail of BAB III_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf] Text
BAB III_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (42kB) | Request a copy
[thumbnail of BAB IV_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf] Text
BAB IV_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (262kB) | Request a copy
[thumbnail of BAB V_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf] Text
BAB V_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (13kB) | Request a copy
[thumbnail of DAFTAR PUSTAKA_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf] Text
DAFTAR PUSTAKA_218101011 - Ruslan Ruslan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (146kB) | Request a copy

Abstract

ENGLISH
The era of globalization is full of challenges that cannot be avoided. Included in the world of education. The concept of Islamic education is one form of important ideas in applying Islamic values that are applied in the lives of students and educators who are part of society. Abdul Malik Fadjar as an educational figure who always campaigns for Islamic education as a solution in dealing with various problems and also challenges the nation's future through educational institutions in which there is an important part in maintaining the nation's next generation.

This research is a Character Study which in this study will focus on research on the thoughts of a character. The primary data sources in this study are the works of Abdul Malik Fadjar's thoughts published in his books. Data collection techniques used in this study through observation and documentation. Data analysis in this study starts from data reduction, data presentation and data verification.

Based on the research results, it can be concluded that the concept of humanist Islamic education in Abdul Malik Fadjar's perspective is an educational concept that is relevant to today's world of education. Where, this humanist Islamic education is not only focused on technology which is strengthened in the learning process, but rather the formation of a human spirit which should become students and educators who focus on embodying basic Islamic values.

INDONESIA
Era globalisasi penuh dengan tantangan yang tidak dapat terhindarkan. Termasuk dalam dunia pendidikan. Konsep pendidikan Islam merupakan salah satu bentuk gagasan penting dalam menerapkan nilai-nilai Islam yang diaplikasikan dalam kehidupan para peserta didik dan para pendidik yang termasuk dalam bagian di masyarakat. Abdul Malik Fadjar sebagai seorang tokoh pendidikan yang senantiasa mengkampanyekan pendidikan Islam sebagai sebuah solusi dalam menghadapi pelbagai persoalan dan juga tantangan masa depan bangsa melalui lembaga pendidikan yang di dalamnya ada bagian terpenting bagi kelangsungan generasi penerus bangsa.

Penelitian ini merupakan Studi Tokoh yang mana dalam penelitian ini, akan memfokuskan pada penelitian tentang pemikiran seorang tokoh. Sumber data primer dalam penelitian ini ialah karya-karya pemikiran Abdul Malik Fadjar yang diterbitkan dalam buku-bukunya. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini melalui observasi dan dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini dimulai dari reduksi data, penyajian data dan verifikasi data.

Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa konsep pendidikan Islam humanis dalam perspektif Abdul Malik Fadjar merupakan konsep pendidikan yang relevan dengan dunia pendidikan masa kini. Di mana, pendidikan Islam humanis ini tidak hanya terfokus pada teknologi yang diperkuat dalam proses pembelajarannya, melainkan pembentukan jiwa kemanusiaan yang seyogyanya menjadikan peserta didik maupun para pendidik berfokus pada pengejawantahan nilai-nilai Islam yang mendasar.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: pendidikan; Islam; humanis
Subjects: 200 – Agama > 200 Agama > 207 Misi dan pendidikan agama
Divisions: Pascasarjana > Pendidikan Agama Islam (S2) > Tugas Akhir Mahasiswa
Depositing User: Selpi Egitya
Date Deposited: 26 May 2023 07:08
Last Modified: 26 May 2023 07:08
URI: http://repository.iainsasbabel.ac.id/id/eprint/526

Actions (login required)

View Item
View Item