Search for collections on IAIN SAS Babel Repository

Implementasi kemampuan mengajar guru PAI pada SMA Negeri Se- Pangkalpinang

Jamali, Yusra and Janawi, Janawi (2017) Implementasi kemampuan mengajar guru PAI pada SMA Negeri Se- Pangkalpinang. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 4 (2): 6. pp. 286-304. ISSN 2614-5812

[thumbnail of 8--. Yusra n Janawi 0200427.pdf] Text
8--. Yusra n Janawi 0200427.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (303kB)
[thumbnail of 823] Text
823 - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (32kB)

Abstract

ENGLISH
Implementation of school level education is determined by the readiness, competence and ability of teachers in managing and controlling learners. This study focuses only on the readiness of teachers of Islamic Education (PAI) in planning, implementing and conducting assessments in the learning process. This study aims to determine the strategy of learning planning, preparation of learning materials, methods of implementation and evaluation techniques by teachers of Islamic Education at SMAN in Pangkalpinang City. This research uses descriptive method with qualitative approach. The results showed that PAI teachers at SMAN had done the planning by containing competency standards, basic competencies, indicators, learning objectives, subject matter, approaches, strategies and learning methods, learning activities, tools / learning resources and assessment. While the method of palembang is more dominant using lectures, discussions, assignments and practices. While the means of assessment use in writing, oral and observation.

INDONESIA
Penyelenggaraan pendidikan tingkat sekolah ditentukan oleh kesiapan, kecakapan dan kemampuan guru dalam mengelola dan mengontrol peserta didik. Penelitian ini hanya berfokus pada kesiapan guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam merencanakan, melaksanakan dan melakukan penilaian dalam proses belajar mengajar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi perencanaan pembelajaran, persiapan materi pembelajaran, metode pelaksanaan dan tekhnik evaluasi oleh guru Pendidikan Agama Islam pada SMAN di Kota Pangkalpinang. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru PAI pada SMAN sudah melakukan perencanaan dengan memuat standar kompetensi, kompetensi dasar, indikator, tujuan pembelajaran, materi pokok, pendekatan, strategi dan metode pembelajaran, kegiatan pembelajaran, alat/sumber belajar dan penilaian. Sedangkan metode palaksanaan lebih dominan menggunakan ceramah, diskusi, pemberian tugas dan praktek. Sementara cara penilaian menggunakan secara tertulis, lisan dan observasi.

Item Type: Article
Keywords: Teaching Skills, Islamic Religious Education
Subjects: 300 – Ilmu Sosial > 370 Pendidikan > 371 Institusi Pendidikan, Sekolah dan Aktifitasnya > 371.1 Guru, Tenaga Pendidik, Tenaga Pengajar, Ahli Pendidikan
Divisions: Fakultas Tarbiyah > Pendidikan Agama Islam > Karya Dosen
Depositing User: Janawi Janawi
Date Deposited: 24 Jan 2023 03:33
Last Modified: 24 Jan 2023 04:32
URI: http://repository.iainsasbabel.ac.id/id/eprint/94

Actions (login required)

View Item
View Item